Administrerende banksjef
Grue Sparebank – hjørnesteinsbedriften med det store hjertet og de nære verdiene
Vår banksjef gjennom mer enn 20 år skal våren 2023 gå av med pensjon. Vi søker derfor hans erstatter. Banken er en stor bidragsyter inn i nærmiljøet og Grue sparebank har gjerne vært kjent som
banken med det store hjertet. Det skal vi også være kjent for i fremtiden. Vi skal opprettholde vår unike posisjon med lokal tilknytning og gode relasjoner til kundene våre, og være en liten, men solid aktør i en stadig mer sentralisert bransje. Dette er limet som både skal holde på og attrahere nye kundeforhold.
Som administrerende banksjef er du øverste daglige leder for banken. Du skal ivareta både administrative og forretningsmessige gjøremål, og din tilstedeværelse i lokalmiljøet – både fysisk og mentalt – vil være veldig viktig. I rollen må du stå i spennet mellom å være offensiv ut mot markedet, nysgjerrig på og bidra inn i Eika-alliansen med din kunnskap, lokalkompetanse og engasjement, og som toppleder utvikle de ansatte og banken strategisk og operasjonelt.
Sentrale ansvarsområder og arbeidsoppgaver for banksjefen - oppsummert:
- Utøve den daglige ledelse og organisering av bankens virksomhet i samsvar med bankens vedtekter og retningslinjer gitt av generalforsamling og/eller styret, og sørge for at beslutninger i styret implementeres i bankens virksomhet
- Sørge for å utarbeide en strategi for virksomheten, i samarbeid med styret
- Ivareta de overordnede finansielle og økonomiske forhold, herunder compliance, risikostyring og internkontroll og sørge for at banken forholder seg til gjeldende policyer og lovverk
- Ivareta vekstambisjoner, utvikle markedet og markedsføre bankens virksomhet, herunder holde kontakt med Eika-alliansen og andre av bankens interessenter
- Ha det overordnede personalansvaret for bankens ledere og medarbeidere og sørge for at banken har kompetanse og kapasitet til å drifte og utvikle banken fremover
Det vil være en stor fordel om du har erfaring fra bank/finans, eller en annen bransje som er sterkt lovregulert, og der man jobber under strenge regulatoriske krav. Som person må du være strukturert, nøyaktig og opptatt av kvalitet, men samtidig være pragmatisk og løsningsorientert. Gode analytiske egenskaper, koblet med god metodebruk vil være en forutsetning for rollen og arbeidsformen. Ditt lederskap vil også være viktig, og derfor vil relevant ledererfaring være avgjørende.
Ansettelsen forutsetter at formalkrav gitt av Finanstilsynet er oppfylt.
Er dette en rolle du synes er interessant, og kunne tenke deg en nærmere prat om? Kontakt gjerne våre rådgivere i The Assessment Company for en uformell prat: Hege Langfeldt, tlf. 959 31 434, eller Sigurd Beidel, telefon 489 99 525. Du kan også vise interesse ved å registrere din cv.